Image

Lämna rätt material till oss

Här kan du lämna annonsmaterial till alla våra produkter, både för print och webb. Är du osäker på hur du ska producera ditt annonsmaterial? Eller behöver du kanske hjälp med att skapa annonsen? Har du några frågor kring ditt material? Ring eller mejla den säljare du har varit i kontakt med.

Steg för steg-guide för printannonser

För att din annons ska bli så bra som möjligt i tryck använder du färgprofilen CMYK FOGRA39 eller sparar bilderna i Adobe RGB 98. Alla annonser ska lämnas som högupplösta PDF:er.

Här är några allmänna tips för att underlätta för er annonsering:
Filformat: Tryckoptimerad PDF med inkluderade typsnitt.
Färger: Fyrfärgsseparerat (CMYK, FOGRA39). Eller i RGB, (Adobe RGB 98). Se till att det ej finns några dekorfärger med i dokumentet.
Bilder: Upplösningen på färg- och gråskalebilder bör vara 300 dpi (i 100% storlek). Gränsen för vad som går att trycka är 240 dpi utan att man märkbart ska se en kvalitetsförsämring.
Typsnitt: Alla typsnitt som används i annonsen (även logotyper) ska inkluderas i filen.
Skärmarken och utfall: Skärmärken används för att annonsen ska monteras korrekt. Text bör ej finnas närmre än 5 mm från sidans skärmärken.
Utfall om 5 mm på alla sidor om tonade färgplattor och bilder går utanför sidans skärsmån.
Döpa dokument: Döp ditt annonsmaterial till ”tidningensnamn-utgåva-annonsör.pdf” Använd helst inte å, ä, ö i filnamnet.